förmedling av konst

Mötet med konsten

Hur skapas ett möte med den offentliga konsten och vad gör det med oss? På vilka sätt kan konsten öppnas upp och bli en källa för kraft, perspektiv, mening? Hur möter vi barn och ungdomars egna perspektiv genom konsten på bästa sätt?

En viktig hållbarhetsaspekt i vårt arbete med konst i det offentliga rummet är att se förmedling som en aktivering och förankring av verket,  både som en levande relation till platsen och de människor som möter  konsten. Förmedling kan ske på en mängd intressanta sätt och i olika faser. ArtPlatform har lång erfarenhet av att göra pedagogiska workshops i olika skeden av en konstnärlig process som till exempel visningar och  workshops i dialog med uppförda verk, publikationer m.m.. Ibland  förankras verk för berörd verksamhet eller barngrupper för skolprojekt, ibland för en bredare allmänhet. Vi har god kunskap och erfarenhet av hur mötet med konsten kan få en stark betydelse för individer, community och  samhället/demokratin. Tillgång till konst och konstpedagogik är en mänsklig rättighet enligt UNESCO och i kulturpolitiken “Gestaltad livsmiljö” ska alla ha möjlighet till kulturupplevelser, bildning och att utveckla sina skapande förmågor, speciellt barn och unga. Konsten bär ofta på en dynamisk kraft som både kan utmana och spegla oss och den tid vi lever i. Här blir förmedling en central nyckel!

Bilderna ovan visar en filosofiskt inriktad konstpedagogisk workshop för Ystad kommun inom uppförandet av konst för en ny skola, Källan. I samband med att konstnärerna presenterade sina färdiga skissförslag inför beslut fick barn och pedagoger träffa Adam Wallenberg, konstpedagog och filosofisk praktiker. Barnen reflekterade tillsammans om rymden, oändlighet och meningen med livet. Sedan skapades det galaxer vått-i-vått!

Här berättar ett av barnen om sin upplevelse.

Kontakta gärna ArtPlatform för mer information.